Hoe een Franse satellietoperator de Russische tv-propaganda online houdt

Tech News


De Russische president Vladimir Poetin spreekt op een forum.
Vergroten / De Russische president Vladimir Poetin spreekt tijdens het Moskou Urban Forum 2018 op 18 juli 2018 in Moskou, Rusland.

Getty Images | Michail Svetlov

Niet lang nadat Rusland in 2008 Zuid-Ossetië binnenstroomde en feitelijk het grondgebied van zijn zuiderbuur annexeerde, sloeg een groep Georgiërs de handen ineen om een ​​nieuw Russischtalig televisiestation op te zetten, een stem onafhankelijk van het Kremlin: Kanal PIK.

Met de hulp van de Georgische openbare omroep sloten ze een vijfjarige overeenkomst met de Franse satellietoperator Eutelsat om hun station naar de Kaukasus te stralen. Slechts twee weken na de lancering in 2010 liet Eutelsat PIK weten dat ze… liet vallen. Hun ruimte op de satelliet was beloofd aan Gazprom Media Group, een hoofdpijler in Moskou strak gecontroleerd mediasysteem.

Kanal PIK zei in een verklaring destijds dat de sage “Intersputnik en Gazprom Media Group – die beide vasthouden aan de redactionele lijn van het Kremlin – verlaat met een feitelijk monopolie op satelliettransmissie op het Russischtalige publiek.” Kanal PIK zou een plek verwerven een jaar later op een andere Eutelsat, maar het station had het moeilijk en werd in 2012 donker.

Meer dan tien jaar later probeert Rusland opnieuw zijn informatiehegemonie in de regio te consolideren. En opnieuw maakt Eutelsat het mogelijk. Maar twee experts op het gebied van satellieten zeggen dat het tijd is dat de bondgenoten van Oekraïne opstaan ​​en Eutelsat dwingen prioriteit te geven aan echte reportages over de situatie in Oekraïne boven Ruslands door de staat gesteunde desinformatie.

“Het is niet normaal dat een Franse satelliet wordt gebruikt voor een propagandaoorlog”, zegt André Lange, de ene helft van de commissie Denis Diderot. Als hun voorstellen worden aangenomen, “zou het een bom zijn die afgaat in de Russische mediawereld”, zegt Jim Phillipoff, een voormalig directeur van satelliet-tv en voormalig CEO van Kiev Post. Hij is de andere helft van het Diderot-comité.

De commissie van Phillipoff en Lange, opgericht in maart, heeft in wezen maar één aanbeveling: Koppel de belangrijkste satelliettelevisieaanbieders van Rusland los van de Eutelsat-satellieten en vervang ze door stations die onafhankelijke en geloofwaardige journalistiek naar Rusland brengen. “Dat is het uiteindelijke doel van onze inspanningen – om daadwerkelijk alternatieve mediakanalen aan te bieden in de Russische televisieruimte die niet worden gecontroleerd door de Russische regering”, vertelt Phillipoff aan WIRED.

De Russische televisie is alom en onfeilbaar voorstander van de oorlog tegen Oekraïne en promootte plichtsgetrouw de officiële propaganda– en maar al te vaak desinformatie. Satelliettelevisie is vooral belangrijk, vooral in gebieden met een slechte breedbandverbinding. De Raad van Europa schat dat ongeveer 30 procent van de Russische huishoudens betaalt voor satelliettelevisie. Ongeveer de helft van het land heeft schotelantennes in huis, zegt Phillipoff.

Die schotels zijn grotendeels gekalibreerd om signalen van vijf satellieten te ontvangen, allemaal beheerd door Eutelsat. De twee belangrijkste satellieten draaien in een baan rond 36° oost, waardoor ze een groot deel van Oost-Europa en West-Rusland bestrijken: Eén, 36B, is rechtstreeks eigendom van Eutelsat; de andere, 36C, is eigendom van de Russische regering en wordt verhuurd aan Eutelsat, die op zijn beurt weer ruimte verhuurt aan Russische televisiemaatschappijen. De andere drie satellieten zijn rechtstreeks eigendom van Rusland, maar worden beheerd door Eutelsat en bestrijken Midden-, Noord- en Oost-Rusland.



Sharing is caring!

Leave a Reply